De ene organisatie is de andere niet. De context waarbinnen groei en waardeontwikkeling plaats moet vinden is altijd organisatiespecifiek.
De mate van Business-, Market-, en Change Readiness vertalen we dan ook altijd naar een organisatiespecifiek Business Xeleratie Plan dat uitgaat van een viertal ervaringslessen:
1) Aandacht voor structuur en fasering. De benadering ‘niet zeuren, maar poetsen’ klinkt aantrekkelijk, maar leidt zelden tot resultaten. Echt veranderen verloopt stapsgewijs, kost aandacht, energie en tijd.
2) Focus op gedrag. Het realiseren van beoogde resultaten vraagt focus op benodigd gedrag. Gedrag vormt veelal de ontbrekende schakel tussen plannen en resultaat en dient gericht te zijn op het behalen van kort-cyclische resultaten.
3) Het creëren van de juiste omstandigheden. Gedrag wordt niet alleen bepaald door voornemens, maar vaak vooral gestuurd vanuit prikkels uit de directe omgeving. Het is daarom van belang de omstandigheden dusdanig te maken dat oude gewoontes kunnen worden overwonnen en nieuwe voornemens in handelen worden omgezet.
4) Het ontwikkelen van een positief communicatieklimaat. Geen zaad op kale rotsen. Succesvol veranderen vereist een vruchtbare bodem. Een goed communicatieklimaat is daarbij cruciaal. Dit bestaat voor een groot deel uit de beleving die werknemers hebben van de graad van betrokkenheid en invloed.
Het Business Xeleratie Plan zorgt er voor dat richting en aanpak helder zijn, zodat vervolgens de organisatie effectief kunnen activeren.
Delen
Welkom bij Xelero
Benieuwd hoe groei en waardecreatie van jouw organisatie duurzaam te versnellen?
Neem contact met ons op!