‘We kijken verder dan het financiële aspect’

Een herstructurering heeft niet alleen met geld besparen te maken. Om het bedrijf financieel gezond te maken kijkt het Business Xeleratie Netwerk naar de totale organisatie. ‘Soms moet het hele businessmodel op de schop.’

Artikel gepubliceerd in Brookz, editie September/Oktober 2012

Een ondernemer waar het zwaard van Damocles boven het hoofd hangt, heeft hulp nodig om zijn bedrijf uit de gevarenzone te krijgen. Tijdens zo’n hersteltraject ligt de focus vooral op de kosten om het bedrijf op te lappen. Maar Jord Koot, eigenaar van Xelero, kijkt verder. ‘Herstructurering gebeurt vaak binnen de context van het bestaande businessmodel. Er wordt met de achteruitkijkspiegel gekeken naar waar het fout is gegaan bij het bedrijf. Wij kijken het liefst door de voorruit. Soms komen we dan bij bedrijven in nood er achter dat het businessmodel moet veranderen om levensvatbaar te blijven. Pleisters plakken is dan niet genoeg.’ Als het businessmodel op de schop moet om het lek boven te krijgen, dan heeft Koot alle middelen om een ondernemer daarbij te ondersteunen. Het grote pluspunt van Xelero is dat Koot er namelijk een netwerk omheen verzameld heeft van diverse specialisten. Het Business Xeleratie Netwerk bestaat onder andere uit deskundigen op het gebied van hrm, sales performance, juridische zaken, corporate finance en veranderingsintegratie. Bovendien zijn de experts zelf ondernemer, zodat ze dicht bij de klant staan. Koot: ‘Je kunt mij het beste zien als de aanvoerder van dit team.’

Waardecreatie
De 48-jarige Koot heeft jarenlange ervaring met het op-, uit- en ombouwen van bedrijven. Na zijn economische studie startte hij zijn carrière in de Rotterdamse haven. Na zevenenhalf jaar in loondienst besloot Koot dat het tijd werd om op eigen benen te staan. Met de hulp van een groep investeerders richtte hij een nieuw bedrijf op dat door een zelfontwikkeld software programma voor fabrikanten de gehele route van inkoop tot levering en retouren aanstuurde. Het bleek een succesverhaal, want het bedrijf is tegen een fors rendement verkocht. Mede door die ervaring verschoof Koots aandacht steeds meer naar het succesvol maken van bedrijven. Hij ontwikkelde een business-concept voor zijn visie, waar het bedrijf Xelero uit is ontstaan. Xelero helpt ondernemers met waardecreatie door buy & build, herpositionering en groeiversnelling. Aan de hand van de Business Xeleratie Methodologie legt hij de problemen van een bedrijf bloot. Deze aanpak begint altijd met twee kernvragen: wat te zijn voor wie en hoe dit waar te maken? ‘Ik krijg zelden een concreet antwoord van ondernemers als ik ze deze vragen stel’, vertelt Koot. ‘Terwijl ieder bedrijf moet weten wat het de klant wil bieden, welk deel van de markt het wil veroveren en hoe dit gerealiseerd gaat worden.’ Met een praktische analyse wordt gekeken of alle voorwaarden binnen het bedrijf voldoende aanwezig zijn, de marktbenadering klopt en in hoeverre het bedrijf in staat is om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. Volgens de Xelero-oprichter is het vaak een financier (bank, investeerder) die signaleert dat er iets moet veranderen binnen het bedrijf. Ondernemers kunnen dan deskundigen van het netwerk inschakelen voor advies, als sparringpartner of een actieve managementrol om de turn-around te leiden.

Herstructurering
Omdat Koot verantwoordelijk is voor de veranderingsintegratie binnen de expertgroep van het Business Xeleratie Netwerk, pakt hij het hands-on herstructureringsproces vaak zelf op. Zo klopte er een Zweedse investeringsmaatschappij bij hem aan dat zojuist een overname van drie hard-/softwarebedrijven had gedaan. Een van de gekochte bedrijven moest onderhanden genomen worden omdat het verlies leed. ‘Het was na de analyse al snel duidelijk waar het fout ging’, legt Koot het voorbeeld uit. ‘Niet alle neuzen stonden binnen dit bedrijf dezelfde kant op bij de kernvragen ‘wat te zijn voor wie en hoe dit waar te maken’. De verkoop-, ontwikkeling- en serviceafdeling waren ieder hun eigen koers gaan varen. Dat betekende strijd binnen de onderneming, onvoldoende focus op de markt en vooral veel tijd besteden aan het oplossen van zelfgecreëerde problemen.’ Door die situatie schreef het bedrijf rode cijfers. Koot: ‘Naast een heldere positionering hebben we een nieuwe commerciële projectmethode geïmplementeerd en afgestemd met de competenties. Op die manier wisten verkoopmedewerkers wat er technisch mogelijk was en werd de klantvraag goed gedocumenteerd en overgedragen aan development. Door deze integratie werden meer projecten verkocht en succesvol afgerond, liepen de kosten van beheercontracten sterk terug en ging het bedrijf van een verlies naar een ebit van meer dan 20 procent. Zo vergrootte we de marge, die weer in het bedrijf geïnvesteerd kon worden.’

Samenwerken
Het Business Xeleratie Netwerk richt zich vooral op het naar een volgende levensfase loodsen van commerciële dienst-verleners. ‘Wij geven gedreven bedrijven weer een toekomst’, aldus Koot. De prijs voor dat perspectief bestaat uit een relatief lage fee voor een implementerende rol in het bedrijf. Daar bovenop komt nog een stukje van de gecreëerde meerwaarde, afhankelijk van de gemaakte afspraken. Kijkend naar de toekomst ziet Koot volop mogelijkheden om samen te werken met de reguliere corporate recovery bedrijven. ‘We kijken niet puur naar het financiële aspect. Onze insteek is meer vanuit de business-kant. Daarom kunnen we complementair aan elkaar zijn. Laatst zei een herstructureringsspecialist tegen mij dat hij graag een keer wil sparren op basis van onze aanpak. Daar willen we naar toe.’