Omzetgroei: Relevantie belangrijker dan voorkeur!

Veel ondernemers proberen omzetgroei te realiseren door middel van een ‘mijn-merk-is-beter-dan-dat-van-jou’ strategie. In de praktijk levert deze op merkvoorkeur gebaseerde aanpak echter maar weinig omzetgroei op! Een beter alternatief is toe te werken naar merkrelevantie

Door: Jord Koot

 

Voer je een merkvoorkeur strategie, dan is het aan jou om op tenminste één van de kenmerkende aspecten van jouw product/diensten categorie met kop en schouders boven de concurrentie uit te steken. In de overige aspecten zal je daarbij dan in ieder geval even goed moeten zijn als je concurrentie. Om voor je klanten aantrekkelijker, betrouwbaarder of goedkoper te worden innoveer moet je je aanbod natuurlijk echter steeds verder innoveren. Je bestaande aanbod, business model, doelsegmenten, en de bestaande relevante concurrenten vormen daarbij het uitgangspunt.

Hanteer je echter een strategie gericht op merkrelevantie, dan gaat het je niet om voorkeur, maar is het je doel de concurrentie feitelijk irrelevant te maken. Een veel krachtiger strategie! Je doet dit door een waardebod te voeren dat dusdanig vernieuwend is, dat het elementen bevat die maken dat de klant geen oog meer heeft voor een ander waardebod waarin deze ontbreken.

Merkrelevantie is dus wezenlijk anders dan wanneer een merk niet de voorkeur krijgt. In de gecreëerde categorie zijn potentieel concurrerende merken die niet voldoen aan de doorslaggevende criteria, gewoonweg niet zichtbaar of geloofwaardig.

Op basis van merkrelevantie creëer je dan ook een markt waarin gedurende langere tijd geen sprake is van concurrentie. Of in ieder geval mindere of zwakkere. Wnnende merken blijven zo aanhoudend financieel succesvol! Huidige winnaars als Salesforce.com, Google, IKEA, Zara, en Apple bewijzen dit. Echter, ook een blik op het verleden met toenmalige winnaars als Chrysler, Silicon Graphics, Toyota, en Dell geeft hiervan bevestiging.

Hoe nu merkrelevantie te realiseren? Lees er meer over in onze whitepaper!

Wat doe jij als ondernemer om in jouw markt relevant te zijn en te blijven?  We nodigen je van harte uit om je reactie te plaatsen. Wil je weten hoe jij wij van mening zijn dat je Merkrelevantie op praktische wijze kunt implementeren? Vraag dan onze whitepaper aan.